Tuohijärvi
Omia ja vaimoni sukujuuria, paikallishistoriaa, kansanperinnettä sekä isäni päiväkirjoja päivittelen vaihtelevalla tahdilla. Linkki sukupuuhun (salasana vaaditaan)
torstai 2. lokakuuta 2025
Signe
perjantai 26. syyskuuta 2025
Kirjansitomo
![]() |
Finna/ Signe Brander 1909 |
![]() |
Finna, Keski-Suomen museo, kirjapainon sitomo |
perjantai 12. syyskuuta 2025
Maatalousnäyttely
50-luvun maatalousnäyttelyssä oltiin olennaisen äärellä, lehmät ammuivat, lampaat määkivät ja siat röhkivät. Uusimmat traktorit, Fordson Majorit ja Zetorit olivat esillä.
![]() |
Finna.fi; mainosjuliste 1953 |
Pappani, joka tunnettiin kotitilansa mukaan myös nimellä Korpelainen, oli myöskin näitä erikoisia persoonia. Hänetkin mainitaan lehden artikkelissa; "Kotaperältä näyttelyyn oli saapunut kauppias Aati Ahola, jonka elopaino huiteli jossain 140 kilon tietämillä. Runsaasti muutakin kuin kansalaisluottamusta nauttinut kauppias päätti ajaa tivolialueen pienoisautoradalla, mutta sammahtikin ajokkiin. Järjestäjät eivät olleet turhantarkkoja, vaan antoivat kauppiaan uinailla rauhassa."
Isäni kirjoitti päiväkirjaansa elokuussa vuonna 1955 seuraavasti ; "Lauantai 6.8. Tänään purettiin Mutkalan kaivo ja syvennettiin, sekä korjattiin tietä. Tänään alkoivat Uuraisten maatalousnäyttelyt, en ollut tänään vaan menen huomenna Ingan kanssa. Sunnuntai 7.8. Olin Uuraisten maatalousnäyttelyissä Ingan kanssa Korpelan autolla. Kovasti juhlissa väkeä, noin 10 000 henkeä."
Aiemmin oli Uuraisilla järjestetty maatalousnäyttely vuonna 1935. Vaikka tuolloin sateinen sää verotti hieman kävijämäärää, paikkakunnalla vierailivat mm. Italian, Romanian ja Latvian ministerit. Näyttelyssä oli runsaasti erilaisia maatalouteen liittyviä kilpailuja. Sunnuntaina aamukuudelta alkoi lypsykilpailu, siinä toiseksi sijoittui pappani veljen, Kalle Aholan tytär Elma. Kallen vaimo Hilda palkittiin pellavatöistään ja Kalle hampunkasvatuksesta.
Myöhemmin Ylioppilas-lehdessä oli kirjailija Elsa Heporaudan haastattelu jossa hän kertoi käyneensä vuonna 1935 Uuraisten maatalousnäyttelyssä ; "Panin hämmästyneenä merkille rahvaan älykkyyden, terävyyden ja huumorintajun."
Äitini joka oli syntynyt 1922, kertoi aikoinaan kokemuksestaan maatalousnäyttelyssä. Näyttelyssä järjestettiin myös jonkinlaiset kauneuskilpailut. Osallistujia kuulutettiin kokoon ja kun kaiuttimista kuului "Anton Tinkasen piika", äiti pinkaisi pakoon, joku oli hänet kisaan ilmoittanut. Tarkemmin en häneltä aikoinaan asiasta ymmärtänyt kysyä, mutta ajankohta lienee ollut 30-luvun loppupuolella ja paikkana Hamina-Virolahti.
lauantai 23. elokuuta 2025
Kummituksia
Keravan kartano eli Humleberg, on perustettu 1600-luvulla, mainitaan kartanon päärakennuksessa olleen tuolloin jopa 17 huonetta. Kuten useissa kartanoissa, myös Keravalla kerrotaan olleen kummituksia. Entisen Keravan museojohtajan, Leena Järnforsin, mukaan vielä 1920- ja 1930-luvulla uskoi kartanon työväki, varsinkin navettapiiat, kartanossa kummittelevan. Kummitukset olivat nimiltään Kiikar-Jussi ja Harmaa-Muija. Kummitukset kolisuttelivat ja herättivät ihmisiä öisin, ajoivat takaa ja tekivät kaikenlaista muutakin pahaa. Kartanossa käynyt kiertävä suutari ei saanut kummitusten takia nukuttua.
Kiikar-Jussin kerrotaan olleen 1800-luvulla kartanon renki. Kuoltuaan häntä oltiin viemässä hautuumaalle, mutta humalaiset ajomiehet kaatoivat reen ja vainaja putosi arkkuineen kyydistä. Tämän jälkeen hän ei halunnutkaan pois kartanosta, vaan jäi sinne kummittelemaan. Mutta kuka on Harmaa-Muija ? Hän on vain harmaa, vanha nainen. Onko hän kurjuudessa kuollut ratsumestarin leski, venäläinen aatelisneiti vai vain köyhä muija joka ei koskaan saanut nimeään historian kirjoihin? Leena Järnforsin mukaan kartanoa remontoivat työmiehet törmäsivät Kiikar-Jussiin vielä 2000-luvun alussa.
Työläinen-lehti julkaisi vuonna 1912 Väinö Lennartin (Väinö Vainio ent. Jusslin 1892-1912) kirjoittamaa, kirjailijan mukaan tosioloihin perustuvaa kertomussarjaa nimeltään Kartano.
"Hammarbergin kartano sijaitsi Keskisellä Uudellamaalla, parin kilometrin päässä rautatieasemalta. Maantieltä vei ylös päärakennukselle lehtokuja. Päärakennus oli töyräällä joka idässä vietti loivasti laaksoon jonka pohjukassa juoksi pienoinen joki."
Kuvaus sopii hyvin Keravan eli Humlebergin kartanoon, varsinkin kun tiedetään että kirjailija oli kartanon renkivoudin, Erik Jusslinin (1846-1901) poika, joka oli viettänyt kartanossa lapsuutensa. Kertomuksessa Humleberg muuttui Hammarbergiksi ja tuolloin kartanon omistaneesta Jaekellin suvusta tuli Wickell. Kertomuksessa näkyy kirjailijan nuoruuden idealismi ja vahva työväenaate, kartanon herrasväestä ei ollut juurikaan hyvää sanottavaa. Talon vanhat ruoti-ukot kuvataan ahkerina ja isännilleen uskollisina.
"Kiikari-Jussi oli yksi kartanon omituisimmista asukkaista. Hän oli ruotu-ukko joka jo kymmenkunta vuotta oli ollut uskollisena apulaisena herrasväelle. Hän pilkkoi talvisin puita ja kävi kesät paimenessa. Ja milloin tarvittiin, kyyditsi hän herrasväkeä. Kaikessa hän piti herrasväen puolta. Nimen Kiikari-Jussi hän oli saanut siitä kun huonon näkönsä vuoksi "tiirasi".
"Eräänä päivänä kartanoon tuli uusi tulokas, vanha kuuromykkä ruotilainen. Hän sijoittui renkituvan uunin pankolle, siellä hän vietti yönsä ja päivänsä puuhasi hän halkovajassa puita pilkkoen. Nyt oli kartanossa kaksi ruotiukkoa ja tästä ei kai kartanon neiti pitänyt, koska hän ilmoitti Kiikari-Jussille, että hänet viedään toiseen paikkaan ruodulle. Tätä ei Kiikari-Jussi voinut uskoa, lähtiessään kartanolta uuden isännän rattailla, puhkesi vanhan rengin kiukku ilmoille. - Hyvästi te helvetin koirat ja se tunkio jossa asutte !" Kertomuksen mukaan Kiikari-Jussi oli uudessa paikassa kuollut sydänkohtaukseen vain muutaman päivän kuluttua.
"Mykäksi kutsuttiin tätä kuuromykkää ruotivaivaista joka oli vallannut Kiikari-Jussin paikan. Hän oli monessa suhteessa omituinen vanhus. Vaivaisten huutokaupasta oli kartanon herra hänet huutanut. Pelkällä mahapalkalla uurasti hän työtä aamusta iltaan kartanon hyväksi. Hän oli lyhyt tanakka ukko, tukka aina sukimatta ja takkuinen. Suu omituisesti raollaan, kuin olisi hymyillyt. Jos hän suuttui, suuttui ankarasti ja päästi kurkustaan hurjan möräkän. Yllään hänellä oli pelkistä rääsyistä kokoon harsitut housut, jotka olivat hänen omaa tekoaan samoin kuin paitakin, jonka hän oli säkistä tehnyt. Niin hän käveli alassuin käännetyssä säkissä, jalassa oli saappaan terät joista varret oli leikattu pois.
Hän sai kyllä kerran vuodessa kartanosta sarkaisen vaatekerran, mutta ne katosivat kuka ties minne. Lapsille hän oli erityisen suopea, sahasi kärryihin pyöriä ja jakeli taskustaan mustilla käsillään sokeripaloja. Kun Mykkä aikanaan kuoli, hänet laitettiin arkkuun ja lähdettiin viemään hautausmaalle. Humalassa olleet ajomiehet törmäsivät kuitenkin kartanon portin pieleen jolloin reki kaatui ja vainaja putosi arkusta".
Oli sitten totta tai ei, niin tämä Mykän arkusta putoaminen on aikojen saatossa liitetty Kiikar-Jussin kummitustarinaan. Kartano-kertomuksessa on myös eräs tapaus josta kummitustarinat ovat saattaneet saada alkunsa. Tämä tapahtui Kiikar-Jussin kuoleman jälkeen eräänä syysiltana. Taava-piika oli viemässä kissaa yöksi navettaan hiiriä pyytämään, kun sylissä ollut kissa alkoi naukumaan.
"Kun sitten vilkaisin kuusikkoon päin, niin näin Kiikari-Jussin ilmielävänä. Parta sillä oli rasvassa ja silmät sikkurassa. Nauroi niin vietävästi ja heristi nyrkkiään kartanoon päin. Sylissä sillä oli kolme mustaa lautaa ja piippu kädessä. Sytytti sitten piippunsa ja nauroi että parta vapisi. Sanoi sitten kolme kertaa kuolema, kuolema, kuolema ja nauroi. Heitti sitten yhden laudan renkitupaan päin ja sanoi kuolema, toisen päärakennukseen päin ja sanoi kuolema, ja kolmannen näiden rakennusten väliin ja sanoi kuolema ja nauroi, yhä vaan nauroi.. -Ja siinä samassa minä pyörryin."
On mahdoton tietää kuinka paljon näissä Väinö Lennartin kirjoittamissa tarinoissa on totta. Kuitenkin nämä pitkään Humlebergissä palvelleet vanhat ruotiukot ovat selkeästi tunnistettavissa Tuusulan kirkonkirjoista, samoilta sivuilta kuin kirjailijankin perhe, Jusslinit.
Humlebergin rengeistä tuolloin ainoa Jussi-niminen oli Johan Ring (s.1820). Kirkonkirjat olivat tuolloin ruotsiksi, samoin kuin nimet ruotsalaisessa muodossa (Johan = Juho, Johannes, Jussi). Johan Ringin äidinkieli oli suomi, hän tuli Humlebergiin rengiksi vuonna 1869 Ali-Keravan Ollilasta. Oli tullut Keravalle 1864 ilmeisesti Kellokoskelta (Mariefors). Kirkonkirjoissa mainitaan 1870-luvulta alkaen näkövamma (blind). Tämä Kiikar-Jussiksi olettamani renki oli kartanossa kaikkiaan 17 vuotta, hän kuoli 66 vuoden iässä maaliskuussa 1886 (rippikirjassa ei muuttomerkintää Humlebergistä).
Vuonna 1881 Humlebergiin tuli rengiksi kuuromykkä (döfstum) Karl Fredrik Nikander (s.1813). Koska äidinkieleksi mainitaan suomi, lienee aikoinaan kutsuttu Kalleksi. Hän oli yli 20 vuotta Humlebergissä ja lähes 90 vuotias kuollessaan maaliskuussa 1902. Kartano-kertomuksen kirjoittaja Väinö Jusslin oli tuolloin kymmenvuotias, joten varmaankin muistanut tämän erikoisen vanhuksen. Kiikari-Jussi kuoli vuosia ennen Väinön syntymää, joten tarinat hänestä lienee kuultu ehkä perhepiiristä. Kummituksen nähnyt Taava-piika saattaisi olla Hilda Gustava Salander (s.1860) joka tuli kartanoon 1881 Sipoosta.
Kirjailija Väinö Lennartin isä, itsellinen, entinen renkivouti, Erik Jusslin kuoli kartanossa vuonna 1901. Leski Augustina Jusslin osti "Weikko-huvilan" Inkilästä, jonne perhe muutti vuonna 1904. Siellä nimensä Vainioksi muuttanut Väinö kuoli vain 19 vuotiaana.
Keravan kartano on nykyään osana uutta Kivisillan aluetta. Alueen nimistöä suunniteltaessa oli keskustelua voisiko jotain nimetä kartanon kummitusten mukaan. Tämä ajatus ei kuitenkaan toteutunut, ehkä tästä harmistuneena Kiikar-Jussi ja Harmaa-Muija jatkavat edelleen kummitteluaan.
perjantai 11. heinäkuuta 2025
Ida ja Antti
Vaarini isä, Kustaa Nylund, kuoli vuonna 1910 kaivosonnettomuudessa Amerikassa, hän oli kuollessaan 36 vuotias. "Siirtolainen"-lehdessä oli pieni uutinen onnettomuudesta ja yleisesti työoloista "kaivannoissa". Työpäivä oli yleensä 10 tuntia, päiväpalkka 1,65 - 2 dollaria. Onnettomuuden uhria jäivät kaipaamaan vaimo ja poika Suomessa, sekä sisko Amerikassa. Siskon nimi ei ollut tiedossa, mutta mahdollisia oli kaksi, Aurora Alina Rajala (os.Nylund, s.1878), eli "Roora" joka oli tuolloin asunut jo useamman vuoden Pomarkun Harhalassa. Nuoremman siskon, Ida Kristiina Nylundin (s.1880) elämänvaiheista ei puolestaan ollut juurikaan tietoa.
Noormarkusta Jämijärvelle
Viisitoista vuotta aiemmin Hämeenlinnan vankilassa istui varkaustuomiotaan "joutolainen" Kustaa Nylund. Itsellinen Tuomas Nylund, edellisen isä, muutti tuolloin perheineen Noormarkun Finpyystä Jämijärvelle. Vanhempien muuttokirjalle oli merkitty nuorin lapsi, seitsemänvuotias Juho Emil. Juuri ripille päässeellä Idalla ja isosisko Auroralla oli omat muuttokirjat. Noormarkussa rovasti Tallqvist oli kirjannut muuttajista mm. seuraavia tietoja, Ida käsitti kristinoppia yksinkertaisesti, Aurora hieman enemmän ja osasi lisäksi vähän kirjoittaa, molemmat tytöt sekä vanhemmat osasivat "lukea sisältä". Kaikki perheessä olivat suomenkielisiä, maineeltaan puhtaita, rokotettuja ja vaille ruumiinvikoja. Jämijärven Vihussa Tuomas mainitaan Majan torpan "puoliviljelijäksi". Kun vaimo, Maija Sofia, kuoli keuhkokuumeeseen ja Tuomas avioitui kolmannen kerran, aikuistuneet tytöt muuttivat pois kotoa. Aurora Kankaanpäähän ja Ida piiaksi läheiseen Uusirasin taloon, jossa rippikirjan mukaan ainoat kirjoitustaitoiset näyttivät olleen talon 15 vuotias poika ja Ida. Joulukuussa 1900 Jämijärveltä muuttaneissa on "Uusirasin entinen piika, Iida Kristiina Tuomaantytär Nylund". Ida, jota lienee kutsuttu Iitaksi, muutti Tampereelle jossa ammatiksi on mainittu tehtaan työntekijä.
Tampere, Amerikka, Alahärmä
Muuta tietoa Idasta ei Tampereen kirkonkirjoista sitten löydykään yli vuosikymmeneen, ei muuttoja, ei ehtoollisella käyntejä. Kunnes viimein on merkintä, "Muuttanut 1.2.1911 Alahärmään". Ida toimitti Alahärmään muuttokirjan jossa todetaan hänen olevan "maineensa puolesta puhdaskirjainen" ja "naimiseen esteetön neito". Hän muutti Kojolaan, Heikkilän kylään, jossa merkitty vihityksi Antti Kustaa Lindbomin kanssa 20.12.1907 ja avioon kuulutetuksi 1911. Antilla myös merkintä "Amerikkaan 1900". Vihittyjen luetteloista paria ei löydy, ei myöskään passihakemuksia tai matkustustietoja ulkomaille. Antti on merkitty Alahärmän henkikirjoihin poissaolevaksi vuodesta 1900 alkaen. Samana vuonna Ida oli muuttanut Tampereelle joka teollistui ja kasvoi nopeasti, seurakunta ei varmaan osannut kaivata yhtä maailmalle lähtenyttä tehtaantyttöä. Amerikkaan saattoi tuolloin päästä ilman passia tai matkustamalla Ruotsin tai Norjan kautta. Ida ja Antti todennäköisesti tapasivat Amerikassa jossa solmivat avioliiton, joka sitten vahvistettiin kuulutuksilla Suomeen palattua. Antti Matinpoika Lindbom (s.1883 Alahärmä), käytti myös nimeä Linbom, isä oli kuollut Amerikassa v. 1894. Antti asui Kojolassa velipuolensa Nikolain (s.1888) ja tämän Amalia-äidin kanssa. Nikolai otti passin Amerikkaan vuonna 1907.
Vaasan Palosaareen
Ida ja Antti muuttivat jo muutaman kuukauden kuluttua Vaasaan, kun työmies Antti Lindbom osti Palosaaresta talon hintaan 6000 mk. Summa on nykyrahassa lähes 30 tuhatta euroa ja vastasi tuolloin ainakin viiden vuoden työmiehen palkkaa. Alahärmässä irtolaiseksi merkitty mies käytti varmaankin Amerikassa tienattuja rahoja. Talo oli osoitteessa Palosaari 152, Herlerin kaljatehtaan luona joka oli Onkilahdenkadun ja Pursimiehenkadun kulmassa. Talon mukana Lindbomit saivat myös 25 jalkaa pitkän purjeveneen. Talossa oli seitsemän huonetta ja useita vuokralaisia, kuten Juho Nylund, Idan pikkuveli, joka asui Palosaaressa ennen kuin perusti perheen ja muutti Myntin taloon Koulukadulle. Vuonna 1913 Idalla tuli riitaa yhden vuokralaisen kanssa. Idan kertoman mukaan pihamaalla oli työmies Evald Suoja solvannut, puristanut kurkusta ja repinyt Idan puvun, josta Ida vaati 15 mk:n korvausta. Asiaa käsiteltiin raastuvanoikeudessa.
Antti Lindbom kuoli 33 vuotiaana lokakuussa 1916. Perunkirjoituksessa eli "kalunkirjoituksessa työmiehen Antti Kustaa Lindbomin jälkeen" pesän omaisuus vähennyksien jälkeen oli hieman yli 15 tuhatta markkaa (nykyrahassa 43 tuhatta euroa, työmiehen tuntipalkka oli tuolloin 0,80 mk). Talon ja pankkitalletusten sekä muiden saatavien lisäksi arvokkaimpia olivat puvut, hameet ja palttoot sekä poljettava Singer, 75 mk. Kotieläimiä ei kaupunkitalossa ollut.Jäätyään leskeksi Ida laittoi samantien Palosaaren talon myyntiin. Vuotta myöhemmin myytiin talosta irtainta huutokaupalla joka järjestettiin paikkakunnalta muuton takia. Lokakuussa 1917 Ida haki Vaasan lääninhallitukselta viiden vuoden passia muuttaakseen Amerikkaan. Vuoden 1918 henkirjasta Ida ei enää löydy Palosaaren talosta, vaan katoaa ainakin toistaiseksi historian hämärään.
Aiempi kirjoitus onnettomuudesta; Monson Maine
torstai 12. kesäkuuta 2025
Lustig
![]() |
Kuninkaan kartasto 1776 |
Maria Lovisa asui perheineen vielä muutamia vuosia Seppälässä. Lapsia syntyi lisää, Maria Sophia 1812 ja Anna Charlotta 1814. Vuoden 1817 paikkeilla perhe muutti syytinkitorppareiksi Seppälän talon torppaan. Tämä oli eräänlaista perinnönjakoa, veli sai talon ja siskon perhe asumisoikeuden eli syytingin torppaan. Tässä Lustigkullan torpassa perhe alkoi käyttää nimeä Lustig (lystikäs, hauska). Vuosien mittaan torppaan syntyi lapsikatras josta ainakin kolme nuorinta menehtyi jo pienenä.
Seppälän isäntä kuoli sydänvaivaan joulukuussa 1830, häneltä jäi raskaana oleva vaimo ja kuusi alaikäistä lasta. Kaksi viikkoa isänsä kuoleman jälkeen syntynyt poika, joka sai nimekseen Adolf, oli vaimoni Rakel-mummun isoisän isä. Lustigkullan torpassa Maria Lovisa sai "vilutaudin" ja kuoli vain vuoden veljensä jälkeen 37 vuoden iässä. Tyttäristä vanhin ja nuorin, Hedda ja Eva Stiina (s.1817) olivat Seppälässä piikana jonkin aikaa 1830-luvulla. Torppariperhe hajaantui viimeistään kun Jakob Henrikinpoika Lustig kuoli halvaukseen 54 vuoden iässä.
Maria Lovisan ja Jakobin tyttärien elämästä löytyi jotain tietoja.
Hedda Lovisa sai renki Samuel Brandtbergin kanssa aviottoman lapsen, Karl Vilhelmin v. 1831. Oli sittemmin Seppälässä piikana, kunnes avioitui vuonna 1841 Skinnarsin rengin Johan Boströmin kanssa ja muutti Espoon Bodomiin. Leskeksi jäätyään oli piikana, kuoli Bodomin Grönkullassa 1873.
Maria Sophia oli Espoossa, Gumbölen Smedsissä piikana, kunnes otti vuonna 1833 muuttokirjan Helsinkiin. Sai siellä kaksi aviotonta lasta, Henrika Sophia 1834 ja Fritjof vuonna 1837, jolloin muutti Viipuriin. Vuonna 1843 avioitui Viaporissa eli Suomenlinnassa venäläisen upseerin, Teofil Schustovitchin kanssa. Maria Sophia kuoli Viipurissa vuonna 1889.
Anna Charlotalla oli kaksi aviotonta tytärtä, Maria Charlotta (s.1840) ja Amanda Carolina (1848-1858) joitten kanssa hän kierteli piikana eri puolilla pitäjää. Avioitui vuonna 1859 muonatorppari Karl Lindströmin kanssa ja muutti Kirkkonummen Smedsbyhyn jossa kuoli 1874.
![]() |
Kirkkonummi,Haapajärven kirkko, valmistui v.1823 (Finna /M.Jokinen) |
Vaimoni isän äidin suku on pääsääntöisesti Kirkkonummelta, joukossa on talollisia ja heidän torppareitaan, maatonta väestöä, käsityöläisiä, kalastajia. Haapajärvellä sukua asui yhtäjaksoisesti ainakin Seppälässä (Henriksson) 1860-luvun lopulle saakka ja Skinnarsissa (Lindström) 1700-1800 luvulla.
keskiviikko 30. huhtikuuta 2025
Visakannon huvila
![]() |
70-lukua: vappumarssi, E-öljyt, taustalla Visakannon huvila (Kerminen, Finna) |