torstai 2. lokakuuta 2025

Signe


Kuvassa noin viisivuotias Signe Gunborg Öfverström, kuva on otettu Axel Strandbergin kuvaamossa Helsingin Esplanadilla vuosien 1904-1905 paikkeilla.

Signe syntyi 6.3.1899 Espoossa. Isästä ei ole tietoa, äiti oli Helsingissä kirjoilla oleva leski Hilda Serafia Öfverström os. Lindbäck (1865-1911), alkujaan torpparin tytär Kirkkonummen Abramsby`stä. Vuosia aiemmin Hildan mies, Kalle Öfverström, hukkui kevätjäihin veljensä ja hevosen kanssa.

Hilda Serafia muutti vuonna 1897 Helsinkiin, jossa sai aviottoman poikalapsen joka kuoli vuoden iässä. Henkikirjojen mukaan asui vuosina 1899-1902 veljensä, poliisikonstaapeli Johan Gabriel (Janne) Lindbäckin (1868-1950) perheen kanssa Jääkärinkadulla (Jägaregatan 6) jota kutsuttiin vielä tuolloin Metsästäjänkaduksi. Viisikerroksisen talon ensimmäisessä kerroksessa oli Frans Liljeforsin "korfmakeri" eli makkaratehdas ja myymälä.

Vuonna 1903 Hilda ja Lindbäckit muuttivat Pursimiehenkatu 14:ään jossa asuivat pari vuotta. Tässä lihakauppias Gustaf Lindforsin omistamassa talossa asui yli 120 vuokralaista. Oli tehdas- ja ulkotyöntekijöitä, puuseppiä, suutarin kisällejä, ompelijoita, räätälit Sokoloff, Smirnoff ja Malotkoff. Talossa asui kymmeniä lapsia, yksi näistä veljen perheen esikoinen, Erik, joka oli samanikäinen kuin serkkunsa Signe.
Kun Lindbäckit muuttivat Vuorimiehenkatu 16:een, muutti Hilda seitsemänvuotiaan tyttärensä kanssa Kirkkonummelle, Porkkalan Karuby`hyn. 

Rakel, Signe ja Harald Henriksson




Signe oli 12 vuotias kun äiti sairastui ja kuoli keuhkokuumeeseen. Perheen omaisuus huutokaupattiin, liinavaatteita, huonekaluja ja hyväkuntoinen Singer-merkkinen ompelukone. Signe asui ilmeisesti jonkun hoivissa Karuby`ssä rippikoulu-ikään asti. 
Vuonna 1915 oli kylmin juhannus moneen vuoteen. Kirkkonummella konfirmoitiin rippikoulun päätteeksi 49 tyttöä joista viisi oli Signe-nimistä. Kuten useimmilla tytöillä, niin myös 16 vuotiaalla Öfverströmin Signellä Karuby`stä, oli rippikoulun lisäksi "folkskola" eli kansakoulu merkitty suoritetuksi. Ehkä piankin tämän jälkeen Signe muutti Kirkkonummen pikkukylästä 150 tuhannen asukkaan Helsinkiin.

Kesällä 1918 sisällissota oli juuri päättynyt ja Suomenlinnan vankileirillä oli  8000 punavankia, samaan aikaan Espanjantauti rantautui Suomeen. Rakel Anna-Lisa syntyi Helsingissä 9. heinäkuuta. Vanhemmat, 19 vuotias Signe Öfverström ja 21 vuotias Adolf Harald Henriksson, vihittiin muutamaa kuukautta myöhemmin. 

perjantai 26. syyskuuta 2025

Kirjansitomo

Finna/ Signe Brander 1909































Kuvassa Helsingin Antinkatua, joka tunnetaan vuodesta 1928 alkaen Lönnrotinkatuna. Poikien yläpuolella oikealla on kyltti:  "Kirjansitomo - Bokbinderi Julius Lindfors"

Julius Lindforsin kirjansitomo oli 1890-luvun alusta tällä paikalla, Antinkatu 13, parikymmentä vuotta. " Kaksi raitista ja taitavaa kirjansitojansälliä saapi heti työtä Julius Lindforsin kirjansitomossa." ( Uusi Suometar 4.10.1894).  Helsingissä oli 1900-luvun alussa Kirjansitojien ammattilehden mukaan 340 kirjansitojaa. Kirjapainoja ja sitomoja oli muutama isompi ja ainakin parikymmentä pienempää, kuten Lindforsin kahden työntekijän ja kolmen oppilaan sitomo. Vuoden 1912 paikkeilla sitomo muutti Fredrikinkadulle. "Rehellinen, kansakoulun käynyt, suomea ja ruotsia puhuva poika saa oppilaan paikan Julius Lindforsin kirjansitomossa, Fredrikinkatu 36."  (Uusi Suometar 3.7.1912).

Kirjansitojamestari Fredrik Julius Lindfors (s.1871) kuoli kotonaan 43 vuoden iässä vuonna 1914, suremaan jäivät vaimo Lydia ja neljä lasta.

"Paperitehtaan työmiehen poika, kirjansitojan sälli", Fredrik Julius Lindfors oli 19 vuotias muuttaessaan Tampereelta Helsinkiin vuonna 1890. Julius oli jäänyt 14 vuotiaana orvoksi pari vuotta nuoremman Julia-siskonsa kanssa. Lasten Fredrika-äiti oli ruukuntekijän tytär Tampereelta, isä Fredrik puusepän poika Ikaalisista. Isän sisko, Maria Vilhelmiina (1860-1917), tuli Ikaalisista isoveljiensä perässä 16 vuotiaana töihin Finlaysonin puuvillatehtaaseen. Maria Vilhelmiina avioitui maalari Oskar Lindholmin (1860-1936) kanssa, heidän pojanpoikansa Harry Lindholm (1906-1970) oli vaimoni vaari.










Edelleen Helsingissä toimivan Kirjansitomo V & K Jokisen perustaja, Kalle Jokinen syntyi Uuraisilla vuonna 1874. Hän oli Jyväskylässä oppipoikana kirjansitojamestari Pellikalla. Kalle sai mestarilta hyvän todistuksen ja lähti töihin Helsinkiin syksyllä 1894. 

"Nukuttuaan ensimmäisen yönsä Pelastusarmeijan yömajassa Pursimiehenkadun kulmatalossa, hän astui Kirjansitomo Julius Lindforsin palvelukseen 18.10.1894 kirjansitojasällinä. Sitomossa oli kolme kisälliä. Lindforsit olivat herrasväkeä jotka eivät juuri seurustelleet kisällien kanssa. Työaika oli aamuseitsemästä iltakahdeksaan ja päivällä oli tunnin ruokatauko. Palkka oli 1,20 markkaa päivältä." 


Kalle oli Lindforsilla töissä puoli vuotta kunnes pääsi kirjansitojamestari Algot Laurentinin palvelukseen jossa oli lähes 17vuotta.

Finna, Keski-Suomen museo,  kirjapainon sitomo

perjantai 12. syyskuuta 2025

Maatalousnäyttely

50-luvun maatalousnäyttelyssä oltiin olennaisen äärellä, lehmät ammuivat, lampaat määkivät ja siat röhkivät. Uusimmat traktorit, Fordson Majorit ja Zetorit olivat esillä.


Finna.fi; mainosjuliste 1953
Näin muisteltiin aikoinaan  Paikallisuutisissa  Uuraisilla vuonna 1955 järjestettyä maatalousnäyttelyä. Iso tapahtuma keräsi paikalle myös aikansa erikoisia persoonia. Eino Kalteenmäki oli ulkomuotoaan myöten Aleksis Kivi-tyyppinen originelli, jota maalaisyhteisö ei osannut arvostaa. Eino puhui useita kieliä, mm. latinaa, vaikka lukio jäi aikoinaan kesken. Maatalousnäyttelyn alkaessa hänet oli nähty hienosti pukeutuneena matkalla kirkolle. "Kalteenmäen herrapoika istui silinteri päässään eturivissä ja kunnan ihmiset yrittivät häntä hätistellä pois, mutta maaherra sanoi että antaa miehen vain siinä istua."  Kioskin penkillä soitti haitaria pitkäpartainen Halla-Otto eli Otto Halla-aho, kiertävä kansansoittaja.  Eino Kalteenmäki (1912-1995) oli isäni pikkuserkku ja  myös Halla-Otto (1875-1956) oli etäistä sukua, Oton äiti oli pappani Leena-mummon pikkuserkku. 

Pappani, joka tunnettiin kotitilansa mukaan myös nimellä Korpelainen, oli myöskin näitä erikoisia persoonia. Hänetkin mainitaan lehden artikkelissa; "Kotaperältä näyttelyyn oli saapunut kauppias Aati Ahola, jonka elopaino huiteli jossain 140 kilon tietämillä. Runsaasti muutakin kuin kansalaisluottamusta nauttinut kauppias päätti ajaa tivolialueen pienoisautoradalla, mutta sammahtikin ajokkiin. Järjestäjät eivät olleet turhantarkkoja, vaan antoivat kauppiaan uinailla rauhassa." 

Isäni kirjoitti päiväkirjaansa elokuussa vuonna 1955 seuraavasti ; "Lauantai 6.8. Tänään purettiin Mutkalan kaivo ja syvennettiin, sekä korjattiin tietä. Tänään alkoivat Uuraisten maatalousnäyttelyt, en ollut tänään vaan menen huomenna Ingan kanssa. Sunnuntai 7.8. Olin Uuraisten maatalousnäyttelyissä Ingan kanssa Korpelan autolla. Kovasti juhlissa väkeä, noin 10 000 henkeä."

Aiemmin oli Uuraisilla  järjestetty maatalousnäyttely vuonna 1935. Vaikka tuolloin sateinen sää verotti hieman kävijämäärää, paikkakunnalla vierailivat mm. Italian, Romanian ja Latvian ministerit. Näyttelyssä oli runsaasti erilaisia maatalouteen liittyviä kilpailuja. Sunnuntaina aamukuudelta alkoi lypsykilpailu, siinä toiseksi sijoittui pappani veljen, Kalle Aholan tytär Elma. Kallen vaimo Hilda palkittiin pellavatöistään ja Kalle hampunkasvatuksesta. 

Myöhemmin Ylioppilas-lehdessä oli kirjailija Elsa Heporaudan haastattelu jossa hän kertoi käyneensä vuonna 1935 Uuraisten maatalousnäyttelyssä ; "Panin hämmästyneenä merkille rahvaan älykkyyden, terävyyden ja huumorintajun."

Äitini joka oli syntynyt 1922, kertoi aikoinaan kokemuksestaan maatalousnäyttelyssä. Näyttelyssä järjestettiin myös jonkinlaiset kauneuskilpailut. Osallistujia kuulutettiin kokoon ja kun kaiuttimista kuului "Anton Tinkasen piika", äiti pinkaisi pakoon, joku oli hänet kisaan ilmoittanut. Tarkemmin en häneltä aikoinaan asiasta ymmärtänyt kysyä, mutta ajankohta lienee ollut 30-luvun loppupuolella  ja paikkana Hamina-Virolahti.

-Maatalousnäyttely 1955 Salo, Elävä arkisto.

lauantai 23. elokuuta 2025

Kummituksia

Keravan kartano eli Humleberg, on perustettu 1600-luvulla, mainitaan kartanon päärakennuksessa olleen tuolloin jopa 17 huonetta. Kuten useissa kartanoissa, myös Keravalla kerrotaan olleen kummituksia. Entisen Keravan museojohtajan, Leena Järnforsin, mukaan vielä 1920- ja 1930-luvulla uskoi kartanon työväki, varsinkin navettapiiat, kartanossa kummittelevan. Kummitukset olivat nimiltään Kiikar-Jussi ja Harmaa-Muija. Kummitukset kolisuttelivat ja herättivät ihmisiä öisin, ajoivat takaa ja tekivät kaikenlaista muutakin pahaa. Kartanossa käynyt kiertävä suutari ei saanut kummitusten takia nukuttua.

Kiikar-Jussin kerrotaan olleen 1800-luvulla kartanon renki. Kuoltuaan häntä oltiin viemässä hautuumaalle, mutta humalaiset ajomiehet kaatoivat reen ja vainaja putosi arkkuineen kyydistä. Tämän jälkeen hän ei halunnutkaan pois kartanosta, vaan jäi sinne kummittelemaan. Mutta kuka on Harmaa-Muija ? Hän on vain harmaa, vanha nainen. Onko hän kurjuudessa kuollut ratsumestarin leski, venäläinen aatelisneiti vai vain köyhä muija joka ei koskaan saanut nimeään historian kirjoihin? Leena Järnforsin mukaan kartanoa remontoivat työmiehet törmäsivät Kiikar-Jussiin vielä 2000-luvun alussa.


Työläinen-lehti julkaisi vuonna 1912  Väinö Lennartin (Väinö Vainio ent. Jusslin 1892-1912)  kirjoittamaa, kirjailijan mukaan tosioloihin perustuvaa kertomussarjaa nimeltään Kartano.

"Hammarbergin kartano sijaitsi Keskisellä Uudellamaalla, parin kilometrin päässä rautatieasemalta. Maantieltä vei ylös päärakennukselle lehtokuja. Päärakennus oli töyräällä joka idässä vietti loivasti laaksoon jonka pohjukassa juoksi pienoinen joki."

Kuvaus sopii hyvin Keravan eli Humlebergin kartanoon, varsinkin kun tiedetään että kirjailija oli kartanon renkivoudin, Erik Jusslinin (1846-1901) poika, joka oli viettänyt kartanossa lapsuutensa. Kertomuksessa Humleberg muuttui Hammarbergiksi ja tuolloin kartanon omistaneesta Jaekellin suvusta tuli Wickell. Kertomuksessa näkyy kirjailijan nuoruuden idealismi ja vahva työväenaate, kartanon herrasväestä ei ollut juurikaan hyvää sanottavaa. Talon vanhat ruoti-ukot kuvataan ahkerina ja isännilleen uskollisina.

"Kiikari-Jussi oli yksi kartanon omituisimmista asukkaista. Hän oli ruotu-ukko joka jo kymmenkunta vuotta oli ollut uskollisena apulaisena herrasväelle. Hän pilkkoi talvisin puita ja kävi kesät paimenessa. Ja milloin tarvittiin, kyyditsi hän herrasväkeä. Kaikessa hän piti herrasväen puolta. Nimen Kiikari-Jussi hän oli saanut siitä kun huonon näkönsä vuoksi "tiirasi". 

"Eräänä päivänä kartanoon tuli uusi tulokas, vanha kuuromykkä ruotilainen. Hän sijoittui renkituvan uunin pankolle, siellä hän vietti yönsä ja päivänsä puuhasi hän halkovajassa puita pilkkoen. Nyt oli kartanossa kaksi ruotiukkoa ja tästä ei kai kartanon neiti pitänyt, koska hän ilmoitti Kiikari-Jussille, että hänet viedään toiseen paikkaan ruodulle. Tätä ei Kiikari-Jussi voinut uskoa, lähtiessään kartanolta uuden isännän rattailla, puhkesi vanhan rengin kiukku ilmoille. - Hyvästi te helvetin koirat ja se tunkio jossa asutte !"  Kertomuksen mukaan Kiikari-Jussi oli uudessa paikassa kuollut sydänkohtaukseen vain muutaman päivän kuluttua.

"Mykäksi kutsuttiin tätä kuuromykkää ruotivaivaista  joka oli vallannut Kiikari-Jussin paikan. Hän oli monessa suhteessa omituinen vanhus. Vaivaisten huutokaupasta oli kartanon herra hänet huutanut. Pelkällä mahapalkalla uurasti hän työtä aamusta iltaan kartanon hyväksi. Hän oli lyhyt tanakka ukko, tukka aina sukimatta ja takkuinen. Suu omituisesti raollaan, kuin olisi hymyillyt. Jos hän suuttui, suuttui ankarasti ja päästi kurkustaan hurjan möräkän. Yllään hänellä oli pelkistä rääsyistä kokoon harsitut housut, jotka olivat hänen omaa tekoaan samoin kuin paitakin, jonka hän oli säkistä tehnyt. Niin hän käveli alassuin käännetyssä säkissä, jalassa oli saappaan terät joista varret oli leikattu pois. 

Hän sai kyllä kerran vuodessa kartanosta sarkaisen vaatekerran, mutta ne katosivat kuka ties minne. Lapsille hän oli erityisen suopea, sahasi kärryihin pyöriä ja jakeli taskustaan mustilla käsillään sokeripaloja. Kun Mykkä aikanaan kuoli, hänet laitettiin arkkuun ja lähdettiin viemään hautausmaalle. Humalassa olleet ajomiehet törmäsivät kuitenkin kartanon portin pieleen jolloin reki kaatui ja vainaja putosi arkusta".

Oli sitten totta tai ei, niin tämä Mykän arkusta putoaminen on aikojen saatossa liitetty Kiikar-Jussin kummitustarinaan. Kartano-kertomuksessa on myös eräs tapaus josta kummitustarinat ovat saattaneet saada alkunsa. Tämä tapahtui Kiikar-Jussin kuoleman jälkeen eräänä syysiltana. Taava-piika oli viemässä kissaa yöksi navettaan hiiriä pyytämään, kun sylissä ollut kissa alkoi naukumaan.

"Kun sitten vilkaisin kuusikkoon päin, niin näin Kiikari-Jussin ilmielävänä. Parta sillä oli rasvassa ja silmät sikkurassa. Nauroi niin vietävästi ja heristi nyrkkiään kartanoon päin. Sylissä sillä oli kolme mustaa lautaa ja piippu kädessä. Sytytti sitten piippunsa ja nauroi että parta vapisi. Sanoi sitten kolme kertaa kuolema, kuolema, kuolema ja nauroi. Heitti sitten yhden laudan renkitupaan päin ja sanoi kuolema, toisen päärakennukseen päin ja sanoi kuolema, ja kolmannen näiden rakennusten väliin ja sanoi kuolema ja nauroi, yhä vaan nauroi.. -Ja siinä samassa minä pyörryin."


On mahdoton tietää kuinka paljon näissä Väinö Lennartin kirjoittamissa tarinoissa on totta. Kuitenkin nämä pitkään Humlebergissä palvelleet vanhat ruotiukot ovat selkeästi tunnistettavissa Tuusulan kirkonkirjoista, samoilta sivuilta kuin kirjailijankin perhe, Jusslinit.

Humlebergin rengeistä tuolloin ainoa Jussi-niminen oli Johan Ring (s.1820). Kirkonkirjat olivat tuolloin ruotsiksi, samoin kuin nimet ruotsalaisessa muodossa (Johan = Juho, Johannes, Jussi). Johan Ringin äidinkieli oli suomi, hän tuli Humlebergiin rengiksi vuonna 1869 Ali-Keravan Ollilasta. Oli tullut Keravalle 1864 ilmeisesti Kellokoskelta (Mariefors). Kirkonkirjoissa mainitaan 1870-luvulta alkaen näkövamma (blind). Tämä Kiikar-Jussiksi olettamani renki oli kartanossa kaikkiaan 17 vuotta, hän kuoli 66 vuoden iässä maaliskuussa 1886 (rippikirjassa ei muuttomerkintää Humlebergistä).

Vuonna 1881 Humlebergiin tuli rengiksi kuuromykkä (döfstum) Karl Fredrik Nikander (s.1813). Koska äidinkieleksi mainitaan suomi, lienee aikoinaan kutsuttu Kalleksi. Hän oli yli 20 vuotta Humlebergissä ja lähes 90 vuotias kuollessaan maaliskuussa 1902. Kartano-kertomuksen kirjoittaja Väinö Jusslin oli tuolloin kymmenvuotias, joten varmaankin muistanut tämän erikoisen vanhuksen. Kiikari-Jussi kuoli vuosia ennen Väinön syntymää, joten tarinat hänestä lienee kuultu ehkä perhepiiristä. Kummituksen nähnyt Taava-piika saattaisi olla Hilda Gustava Salander (s.1860) joka tuli kartanoon 1881 Sipoosta. 

Kirjailija Väinö Lennartin isä, itsellinen, entinen renkivouti, Erik Jusslin kuoli kartanossa vuonna 1901. Leski Augustina Jusslin osti "Weikko-huvilan" Inkilästä, jonne perhe muutti vuonna 1904. Siellä nimensä Vainioksi muuttanut Väinö kuoli vain 19 vuotiaana.

Keravan kartano on nykyään osana uutta Kivisillan aluetta. Alueen nimistöä suunniteltaessa oli keskustelua voisiko jotain nimetä kartanon kummitusten mukaan. Tämä ajatus ei kuitenkaan toteutunut, ehkä tästä harmistuneena Kiikar-Jussi ja Harmaa-Muija jatkavat edelleen kummitteluaan.

perjantai 11. heinäkuuta 2025

Ida ja Antti



Vaarini isä, Kustaa Nylund, kuoli vuonna 1910 kaivosonnettomuudessa Amerikassa, hän oli kuollessaan 36 vuotias. "Siirtolainen"-lehdessä oli pieni uutinen onnettomuudesta ja yleisesti työoloista "kaivannoissa". Työpäivä oli yleensä 10 tuntia, päiväpalkka 1,65 - 2 dollaria. Onnettomuuden uhria jäivät kaipaamaan vaimo ja poika Suomessa, sekä sisko Amerikassa. Siskon nimi ei ollut tiedossa, mutta mahdollisia oli kaksi, Aurora Alina Rajala (os.Nylund, s.1878), eli "Roora" joka oli tuolloin asunut jo useamman vuoden Pomarkun Harhalassa. Nuoremman siskon, Ida Kristiina Nylundin (s.1880) elämänvaiheista ei puolestaan ollut juurikaan tietoa. 


Noormarkusta  Jämijärvelle 

Viisitoista vuotta aiemmin Hämeenlinnan vankilassa istui varkaustuomiotaan "joutolainen" Kustaa Nylund. Itsellinen Tuomas Nylund, edellisen isä, muutti tuolloin perheineen Noormarkun Finpyystä Jämijärvelle. Vanhempien muuttokirjalle oli merkitty nuorin lapsi, seitsemänvuotias Juho Emil. Juuri ripille päässeellä Idalla ja isosisko Auroralla oli omat muuttokirjat. Noormarkussa rovasti Tallqvist oli kirjannut muuttajista mm. seuraavia tietoja, Ida käsitti kristinoppia yksinkertaisesti, Aurora hieman enemmän ja osasi lisäksi vähän kirjoittaa, molemmat tytöt sekä vanhemmat osasivat "lukea sisältä". Kaikki perheessä olivat suomenkielisiä, maineeltaan puhtaita, rokotettuja ja vaille ruumiinvikoja. Jämijärven Vihussa Tuomas mainitaan Majan torpan "puoliviljelijäksi". Kun vaimo, Maija Sofia, kuoli keuhkokuumeeseen ja Tuomas avioitui kolmannen kerran, aikuistuneet tytöt muuttivat pois kotoa. Aurora  Kankaanpäähän ja Ida piiaksi läheiseen Uusirasin taloon, jossa rippikirjan mukaan ainoat kirjoitustaitoiset näyttivät olleen talon 15 vuotias poika ja Ida. Joulukuussa 1900 Jämijärveltä muuttaneissa on "Uusirasin entinen piika, Iida Kristiina Tuomaantytär Nylund". Ida, jota lienee kutsuttu Iitaksi, muutti Tampereelle jossa ammatiksi on mainittu tehtaan työntekijä.


Tampere, Amerikka, Alahärmä

Muuta tietoa Idasta ei Tampereen kirkonkirjoista sitten löydykään yli vuosikymmeneen, ei muuttoja, ei ehtoollisella käyntejä. Kunnes viimein on merkintä, "Muuttanut 1.2.1911 Alahärmään". Ida toimitti  Alahärmään muuttokirjan jossa todetaan hänen olevan "maineensa puolesta puhdaskirjainen" ja "naimiseen esteetön neito". Hän muutti Kojolaan, Heikkilän kylään, jossa merkitty vihityksi Antti Kustaa Lindbomin kanssa 20.12.1907 ja avioon kuulutetuksi 1911. Antilla myös merkintä "Amerikkaan 1900". Vihittyjen luetteloista paria ei löydy, ei myöskään passihakemuksia tai matkustustietoja ulkomaille. Antti on merkitty Alahärmän henkikirjoihin poissaolevaksi vuodesta 1900 alkaen. Samana vuonna Ida oli muuttanut Tampereelle joka teollistui ja kasvoi nopeasti, seurakunta ei varmaan osannut kaivata yhtä maailmalle lähtenyttä tehtaantyttöä. Amerikkaan saattoi tuolloin päästä ilman passia tai matkustamalla Ruotsin tai Norjan kautta. Ida ja Antti todennäköisesti tapasivat Amerikassa jossa solmivat avioliiton, joka sitten  vahvistettiin kuulutuksilla Suomeen palattua. Antti Matinpoika Lindbom (s.1883 Alahärmä), käytti myös nimeä Linbom, isä oli kuollut Amerikassa v. 1894. Antti asui Kojolassa velipuolensa Nikolain (s.1888) ja tämän Amalia-äidin kanssa. Nikolai otti passin Amerikkaan vuonna 1907.


Vaasan Palosaareen

Ida ja Antti muuttivat jo muutaman kuukauden kuluttua Vaasaan, kun työmies Antti Lindbom osti Palosaaresta talon hintaan 6000 mk. Summa on nykyrahassa lähes 30 tuhatta euroa ja vastasi tuolloin ainakin viiden vuoden työmiehen palkkaa. Alahärmässä irtolaiseksi merkitty mies käytti varmaankin Amerikassa tienattuja rahoja. Talo oli osoitteessa Palosaari 152, Herlerin kaljatehtaan luona joka oli Onkilahdenkadun ja Pursimiehenkadun kulmassa. Talon mukana Lindbomit saivat myös 25 jalkaa pitkän purjeveneen. Talossa oli seitsemän huonetta ja useita vuokralaisia, kuten Juho Nylund, Idan pikkuveli, joka asui Palosaaressa ennen kuin perusti perheen ja muutti Myntin taloon Koulukadulle. Vuonna 1913 Idalla tuli riitaa yhden vuokralaisen kanssa. Idan kertoman mukaan pihamaalla oli työmies Evald Suoja solvannut, puristanut kurkusta ja repinyt Idan puvun, josta Ida vaati 15 mk:n korvausta. Asiaa käsiteltiin raastuvanoikeudessa.

Antti Lindbom kuoli 33 vuotiaana lokakuussa 1916. Perunkirjoituksessa eli "kalunkirjoituksessa työmiehen Antti Kustaa Lindbomin jälkeen" pesän omaisuus vähennyksien jälkeen oli hieman yli 15 tuhatta markkaa (nykyrahassa 43 tuhatta euroa, työmiehen tuntipalkka oli tuolloin 0,80 mk). Talon ja pankkitalletusten sekä muiden saatavien lisäksi arvokkaimpia olivat puvut, hameet ja palttoot sekä poljettava Singer, 75 mk. Kotieläimiä ei kaupunkitalossa ollut.


Jäätyään leskeksi Ida laittoi samantien Palosaaren talon myyntiin. Vuotta myöhemmin myytiin talosta irtainta huutokaupalla joka järjestettiin paikkakunnalta muuton takia. Lokakuussa 1917 Ida haki Vaasan lääninhallitukselta viiden vuoden passia muuttaakseen Amerikkaan. Vuoden 1918 henkirjasta Ida ei enää löydy Palosaaren talosta, vaan katoaa ainakin toistaiseksi historian hämärään.


Aiempi kirjoitus onnettomuudesta; Monson Maine

torstai 12. kesäkuuta 2025

Lustig

Kuninkaan kartasto 1776
Jakob Henrikinpoika syntyi Joensuun torpassa Vihdin Tervalammella vuonna 1784.  Torppari-isä, entinen sotilas, tunnettiin nimellä Klaström. Pojasta ei tullut sotilasta, mutta käytti myöhemmin ajalle tyypillisiä sotilasnimiä.

Vartuttuaan Jakob oli  renkinä Vihdin Härköilässä ja naapuripitäjässä Nummella. Muutti syksyllä 1806 Kirkkonummelle Haapajärven kylään, jossa oli renkinä Seppälän talossa aina kevääseen 1808. Ilmeisesti talon tytär, Maria Lovisa (s.1794), jäi mieleen, koska Jakob palasi Kirkkonummelle jo seuraavana vuonna. 
Elettiin vuotta 1809 jolloin Suomen sota loppui ja maamme hallitsija vaihtui. Maria Lovisa Henrikintytär ja Jakob Henrikinpoika kuulutettiin syyskuun alussa Ruotsin valtakunnassa, mutta vihittiin lokakuussa Suomen suuriruhtinaskunnassa. Morsian oli viisitoistavuotias talollisen tytär Kirkkonummen Seppälästä ja sulhanen kymmenen vuotta vanhempi renki Vihdin Uuskylästä.  Kaksi kuukautta myöhemmin syntynyt tytär sai nimekseen Hedvig (Hedda) Lovisa. Tuolloin isälle on merkitty sukunimeksi Hastig (nopea).

Taloon muuttanut vävy oli varmaankin tervetullutta työvoimaa, koska Seppälän isäntä, Henrik Matinpoika (1753-1809), oli kuollut rintapistokseen aiemmin keväällä ja talon ainoa poika oli vasta kolmentoista. Kun leskiemäntä  Leena Henrikintytär (1762-1813) sairastui ripulitautiin ja kuoli, tuli tästä nuoresta Henrik Johanista (1796-1830) isäntä. Talo sai myös piakkoin emännän, 17 vuotias Maria Sofia Kustaantytär (1796-1867) tuli läheisestä Lapinkylästä. Tämän pariskunnan lapset alkoivat myöhemmin käyttää sukunimenään patronyymiä, eli isännimeä, Henriksson.

Maria Lovisa asui perheineen vielä muutamia vuosia Seppälässä. Lapsia  syntyi lisää, Maria Sophia 1812 ja Anna Charlotta 1814. Vuoden 1817 paikkeilla perhe muutti syytinkitorppareiksi Seppälän talon torppaan. Tämä oli eräänlaista perinnönjakoa, veli sai talon ja siskon perhe asumisoikeuden eli syytingin torppaan. Tässä Lustigkullan torpassa perhe alkoi käyttää nimeä Lustig (lystikäs, hauska). Vuosien mittaan torppaan syntyi lapsikatras josta ainakin kolme nuorinta menehtyi jo pienenä. 

Seppälän isäntä kuoli sydänvaivaan joulukuussa 1830, häneltä jäi raskaana oleva vaimo ja kuusi alaikäistä lasta. Kaksi viikkoa isänsä kuoleman jälkeen syntynyt poika, joka sai nimekseen Adolf, oli vaimoni Rakel-mummun isoisän isä. Lustigkullan torpassa Maria Lovisa sai "vilutaudin" ja kuoli vain vuoden veljensä jälkeen 37 vuoden iässä. Tyttäristä vanhin ja nuorin, Hedda ja Eva Stiina (s.1817) olivat Seppälässä piikana jonkin aikaa 1830-luvulla. Torppariperhe hajaantui viimeistään kun Jakob Henrikinpoika Lustig kuoli halvaukseen 54 vuoden iässä.

Maria Lovisan ja Jakobin tyttärien elämästä löytyi jotain tietoja.                                                     

Hedda Lovisa sai renki Samuel Brandtbergin kanssa aviottoman lapsen, Karl Vilhelmin v. 1831. Oli sittemmin Seppälässä piikana, kunnes  avioitui vuonna 1841 Skinnarsin rengin Johan Boströmin kanssa ja muutti Espoon Bodomiin. Leskeksi jäätyään oli piikana, kuoli Bodomin Grönkullassa 1873.

Maria Sophia  oli Espoossa, Gumbölen  Smedsissä piikana, kunnes otti vuonna 1833 muuttokirjan Helsinkiin. Sai siellä kaksi aviotonta lasta, Henrika Sophia 1834 ja Fritjof vuonna 1837, jolloin muutti Viipuriin. Vuonna 1843 avioitui Viaporissa eli Suomenlinnassa venäläisen upseerin, Teofil Schustovitchin kanssa. Maria Sophia  kuoli Viipurissa vuonna 1889.       

 Anna Charlotalla oli kaksi aviotonta tytärtä, Maria Charlotta (s.1840) ja Amanda Carolina (1848-1858) joitten kanssa hän kierteli piikana eri puolilla pitäjää. Avioitui vuonna 1859 muonatorppari Karl Lindströmin kanssa ja  muutti Kirkkonummen Smedsbyhyn jossa kuoli 1874.



Kirkkonummi,Haapajärven kirkko, valmistui v.1823 (Finna /M.Jokinen)
Birger Hedbergin kirjassa (Haapajärvi - min hemby, Haapajärvi - kotikyläni, Helsinki 2004) kerrotaan kylästä seuraavaa: 

Haapajärven kylä sijaitsee Kirkkonummen kunnan pohjoisessa osassa samannimisen järven rannalla. 
Kylässä oli 1500-luvulla viisi tilaa, Maula, Nissilä, Seppälä, Pussila ja Skinnars. Kylä oli nimistöstä päätellen alkujaan suomenkielinen mutta ruotsalaistui 1700-luvulta alkaen. 1840-luvulla papiston tiedon mukaan konfirmoitiin rippikoulussa 83 ruotsinkielistä mutta vain 21 suomenkielistä. "Kyrkslätt socken"-kirjassa kerrotaan kylän väkimäärästä ja kielijakaumasta vuonna 1900, Seppälän tilalla oli tuolloin kaikkiaan 63 henkeä joista suomenkielisiä vain 11. Suuri väkimäärä viittaa siihen että kaikki näistä eivät olleet palkollisia, piikoja ja renkejä vaan suurin osa lienee ollut mäkitupalaisia ja muita maattomia.

Vaimoni isän äidin suku on pääsääntöisesti Kirkkonummelta, joukossa on talollisia ja heidän torppareitaan, maatonta väestöä, käsityöläisiä, kalastajia. Haapajärvellä sukua asui yhtäjaksoisesti ainakin Seppälässä (Henriksson) 1860-luvun lopulle saakka ja Skinnarsissa (Lindström) 1700-1800 luvulla.

keskiviikko 30. huhtikuuta 2025

Visakannon huvila

70-lukua: vappumarssi, E-öljyt, taustalla Visakannon huvila (Kerminen, Finna)

Kävelytien pätkä joka nousee  kerrostalomme ja pappilan välistä Keravan kirkolle, oli aikoinaan osa Hyrylästä Sipooseen johtanutta Valtatietä. Sata vuotta sitten tämä vilkas, mutta kuraiseksi ja pölyiseksi mainittu tie kulki vasta perustetun Keravan kauppalan halki.

Matka Keravalta Helsinkiin kesti höyryveturilla tunnin verran. Kello 5.29 lähti työläisjuna, jossa lipun hinta oli puolet paikallisjunan lipusta. Aamukahdeksaan mennessä tästä yli kolmentuhannen asukkaan kauppalasta oli lähtenyt pääkaupunkiin seitsemän junaa. 
Kieltolain aika näkyi myös junissa. "Tiistaina ja keskiviikkona takavarikoi raittiuspoliisi Korson ja Keravan välillä junassa kolme eri pirtulekkeriä, yhteensä 37 litraa." (Keski-Uusimaa 19.12.1925).
Valtatien varrella, samalla paikalla kuin kerrostalomme, oli samanmuotoinen, kaksikerroksinen iso puutalo. Taloon muutti vuonna 1920 Rauman tienoilta lähtöisin ollut Visakannon  perhe, Jalmari, Alli ja lapset Aino ja Reijo. Jalmari  Visakanto (s.1878) tuli Koivulan kasvatuslaitokseen opettajaksi, Alli (Augusta Alina os. Karlsson s. 1876) perusti taloon käsityöliikkeen. Urheilumiehiä ollut Jalmari valittiin Keravan Urheilijoiden puheenjohtajaksi vuonna 1920. Tuusulan Suojeluskunnan kisoissa kesällä 1922 Jalmari osallistui mm. 5-otteluun ja käsikranaatin heittoon jossa sijoittui neljänneksi tuloksella 45,55 metriä.
Alli Visakannon liike, Keravan Käsityö-Aitta avasi ovensa syyskuussa 1920.  Liike menestyi ja myöhemmin perustettiin haaraliike Keravalle ja toinen Nikkilään. Jossain vaiheessa Allilla oli 12 työntekijää. 

Käsityö-Aitta 1920-luvulla (Finna, Sinkka)
               UUSI LÄHETYS  
Pumpulikankaita, kretonkia, vuoleeta, Vaasalaista kanavakangasta, tummia kankaita miesten työvaatteiksi, halpaa valkoista kangasta rippikoulutytöille, valkoista pumpuliflanellia, mustaa pumpulista sukkalankaa, loimilankoja, naisten, miesten ja lasten pumpulisukkia ym.
KERAVAN KÄSITYÖAITTA
Apteekin vieressä,  puhelin 34.  Käykää katsomassa ja tutustukaa hintoihin ennenkuin ostatte reppureilta


Hyviä päärynöitä saatavana Visakannolla Valtatie 19 (Keski-Uusimaa 13.9.1922). Suomen Kuvalehdessä oli v. 1926 kuva perheen pihalla kukkivasta harvinaisen suuresta omenapuusta. 
30-luvulla Käsityö-Aitta lopetti kun Visakannot muuttivat pois paikkakunnalta. Sittemmin talossa toimi hammaslääkärin vastaanotto.
Talo myytiin Keravan puuteollisuus Oy:lle vuonna 1938, myyntihinta oli 225 tuhatta markkaa (nykyrahassa n. 95 tuhatta euroa). Talossa toimi  myöhemmin Nelma-niminen käsityöliike ja taloa kutsuttiinkin Visakannon tai Nelman huvilaksi. Talo purettiin jossain vaiheessa 70-luvulla, meidän kerrostalomme valmistui 1978. Naapurustossa on vielä jäljellä 1880-luvulla rakennettu Keravan vanha pappila.


                              Ilmakuva Keravan Puuteollisuus Oy, tehdasalue n. 1960 (Finna.fi) 
                                     
                              Asemansilta Kerava 50-luvulla (Finna.fi)
                 
            


                
                          
                  

Blogger news