perjantai 24. helmikuuta 2023

Nälkävuodet Saarijärvellä

"Saarijärvi joka nykyisin kuuluu Keski-Suomen vauraimpien pitäjien joukkoon, oli vielä viime vuosisadan alku- ja keskivaiheilla koko maassamme tunnettu nälkäseutuna, Saarijärven Paavon alueena, jossa viljan vei halla ja jossa pettu oli alituisena vieraana. Tämän maineen se oli saanut pääasiassa runoilija Runebergin runojen ja kirjoitusten johdosta, jotka antoivat Saarijärvestä juuri nälkämaan kuvan."

Näin kirjoitti Heikki Haavio, Saarijärven yhteiskoulun rehtori vuonna 1932. Kolmi-osainen kertomus 1860-luvun nälkävuosista Saarijärven pitäjässä julkaistiin Sisä-Suomi lehden Lauantai-liitteessä. 

Monien katovuosien jälkeen vuonna 1866, päätettiin Saarijärvellä jälleen kääntyä maan hallituksen puoleen ja pyytää verorästejä anteeksi. Huhtikuun 2. päivänä pidetyn pitäjänkokouksen pöytäkirjaan on kirjattu seuraavasti:

Pitkäperjantai 1868 Tampere, päivällinen sadalle köyhälle/Finna.fi

"Edesmenneinä katovuosina, joita jo on saatu kärsiä seitsemän peräkkäin, on jo kaikki vanhat varat ja keinot riisuttu tipo tiehensä, vieläpä melkein jokainen talo sekä torpat vajonneet kaulaansa myöten kuristavaan velkaan. Ovat ne katkeamattomat liikkuvat kerjäläis-parvet tehneet niin sileätä jälkeä, että kohta on joka miehellä syöminen kaikki, siis toisen takaa hankittava."  



Sääolot vuonna 1867

"Talvi oli tavallista ankarampi, kylmä ja pyryinen. Kevättä ei tullut juuri ollenkaan. Vielä toukokuun 9. päivä raivosi Keski-Suomessa noin 16 tuntia kestänyt lumipyry, joka korotti muutenkin sangen vähän laskeutuneet kinokset aitojen ja rakennusten kattojen tasalle. Saarijärvellä paikka paikoin vain aidanseipäät osoittivat maantien kohdan. Sylenkorkuisia kinoksia oli silloin pelloilla, joilla tavallisina vuosina tähän aikaan jo oli kaura kylvettynä. Vielä kesäkuussa kantoivat jäät Etelä-Suomessakin. Saarijärven Pyhääselkää ajettiin vielä juhannuspäivänä. Kylvöjä ei voitu tehdä kuin jälkeen juhannuksen.  Nyt alkoi aika jonka vanhat vielä muistavat suurena hädän aikana."   


Pettuleipää ja kerjäläisiä

"Leipään täytyi sekoittaa petäjänkuorijauhoa, herneenvarsista, tähkistä ja jäkälistä eli kauskusta valmistettua jauhoa, vain siteeksi voitiin panna vaivoin hankittuja jauhoja taikinaan. Onnellisia olivat ne talot joilla oli perunaa tai naurista varastossaan. Puutetta lisäsivät suuret kerjäläislaumat, jotka pääasiassa pohjoisesta käsin sataisin laumoin virtasivat pitäjään ja ruokaa pyytelivät. Varsinaiset saarijärveläiset eivät muualla juuri käyneet kerjuulla, heistä yritti silloinen ruotuvaivaisjärjestelmä pitää jonkinlaista huolta. 

Mutta muualta tulleet kerjäläiset kulkivat perhekunnittain Saarijärvellä talosta taloon kurjina ja nälkäisinä, niin näännyksissä että tuskin jaloillaan pysyivät. kukin koetti ruokkia näitä onnettomia varojensa mukaan, mutta tieto siitä, että yhä uusia joukkoja saapuu pyytämään, teki avun annon niukemmaksi. Jottei olisi tarvinnut kauempaa samaa perhekuntaa ruokkia, tuli tavaksi että hevosella kuljetettiin kerjäläisperhe naapuritaloon, joka taas tarjosi kyydin seuraavaan taloon, jottei tarvitsisi joukkoa yön yli talossaan pitää. Kun on kysymyksessä jokin nälän tai taudin sairaaksi tekemä ihminen, ei häntä halunnut juuri kukaan jättää luokseen, jottei tarvitsisi häntä hautaan hommata, vaan kyyti naapuriin oli sitä kiireisempi. Hätä tekee ihmiset julmiksi kanssaihmistään kohtaan."


Kulkutaudit tappoivat

"Muualta tulleet kerjäläiset toivat tullessaan monenlaisia sairauksia, kuten lavantautia, punatautia, tulirokkoa. Niinpä kuoli täälläkin sadoittain ihmisiä. Monina pyhinä oli parikymmentä kuollutta haudattavana. Useimmat kuolleista olivat ulkopitäjäläisiä joista ei ole säilynyt merkintää seurakunnan kuolleidenkirjassa. Juhannuksen aatonaattona vuonna 1868 haudattiin 54 kuollutta yhtaikaa. Erikoisen suuri oli kuolleisuus lasten keskuudessa. Vuonna 1868 kuoli Saarijärven emäpitäjässä 729 henkeä, joista noin 600 juuri kulkutauteihin. Vertauksen vuoksi  mainittakoon että kuolleiden määrä Saarijärvellä vuonna 1930 oli 132. 

Tautien tartunnan estämiseksi ei tehty mitään, eikä edes ymmärretty, että ne saattoivat tarttua. Perheestä missä oli tarttuvia tauteja, saatettiin aivan hyvin lähteä naapuriin tai vieläkin pitemmälle. Eikä näin ollut laita vain talonpoikaisväestön keskuudessa, säätyläisperheissä oltiin yhtä varomattomia. Saarijärven kappalaisen perheessä sairastuneitten hoitokeinona oli kylvetys kolmesti päivässä ja kylmien peräruiskeitten antaminen. Tavallisen rahvaan keskuudessa ei hoidosta ollut sairaustapauksissa senkään vertaa tietoa. Kun kerjäläisten ja sairaiden lukumäärä täällä vain lisääntymistään lisääntyi, alkoi kuntakin harkita avustustoimiin ryhtymistä. Järjestettiin tilapäissairaaloita pitäjään. Näihin otettiin kurjimmassa tilassa olevia hoidettaviksi. Ilolan kankaalta vuonna 1931 pois siirretty riihi oli toinen näistä tilapäissairaaloista, toinen oli Mannilan riihi. Näiden olkilattiat täyttyivät pian sadoista nälkäisistä ja sairaista. Hoidokeille syötettiin jäkälistä ja jauhoista keitettyä velliä, jonka takia koko hommaa sanottiin vellihoidoksi.

Katovuosien jälkeen seurasi parempia vuosia. Vilja kypsyi ja antoi hyvän sadon. Elämä alkoi taas kulkea valoisampaa suuntaa kohti. Katovuosien muistot häipyivät vähitellen mielistä. Mutta niiden antamien opetusten merkitys on varsin korkeaksi arvioitava."


"Suomen 1860-luvun nälkävuodet ovat (toistaiseksi) viimeinen rauhanajan nälkäkatastrofi koko Länsi-Euroopassa. Lyhyessä ajassa, vuosina 1866-1868, alle kaksimiljoonaisesta kansasta kuoli 270 000 henkeä. Näistä kuolemista noin 150 000 oli "ylimääräisiä", nälän ja nälkäkriisiin liittyneiden kulkutautien aiheuttamia." (Antti Häkkinen, Duodecim 2012) 


                      Sisä-Suomi 6.8.1932        Sisä-Suomi 13.8.1932          Sisä-Suomi 20.8.1932


                      Suomen 1860-luvun nälkäkatastrofi; Häkkinen,Duodecim


                      Nälkä vai tauti tappoi? Kauhunvuodet 1866-1868,   Oiva Turpeinen/ Suomen                                                                                                                                Historiallinen Seura 1986  

                             


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogger news